onsdag den 10. september 2014

Naturens dag – hver dag!

Naturens Dag nærmer sig. På søndag er det tid til den årlige tilbagevendende fejring af vores skønne natur, hvor vi sammen med en masse andre har mulighed for at deltage i et af utallige arrangementer overalt i Danmark.

Det får mig til at mindes sidste år på samme tid, hvor jeg er i mit sædvanlige entusiastiske 'jeg-har-et-godt-tilbud-til-jer-unger'– humør, holdte en salgstale for mine børn. Traditionen tro ville min søn på dengang 16 år hellere træne med vennerne, og hans storesøster foretrak at løbe alene med musik i ørerne.

Heldigvis har jeg en mand, som altid gider at vandre i naturen uanset vejr og årstid. Og uanset at jeg går i sneglefart, fordi der er så meget, jeg skal undersøge på vejen. Så vi kommer af sted og har en fortræffelig dag i Amager Strandpark med søde mennesker, som også er blevet inspireret af dagens mange spændende arrangemente

Men hvorfor overhovedet en Naturens Dag. Hvorfor kun én dag, og hvorfor er det overhovedet nødvendigt at gøre reklame for en oplevelse i naturen? Svaret er enkelt: Fordi mange mennesker ikke er klar over, hvad vi har af fælles rigdom til fri afbenyttelse overalt i landet.

Naturoplevelser går sjældent af med sejren
En Gallup-undersøgelse fra 2012 viste, at børn og unge bruger meget mindre tid i naturen, end deres bedsteforældre gjorde. En af konklusionerne er, at tv, computer og elektroniske spil samt manglende tid på grund af sport og andre hobbyer er  hovedårsagerne. Der tales også om, at unge i dag stiller krav om flere friluftsfaciliteter og muligheder for aktiviteter, hvis de skal lokkes ud i naturen.

Fra den private front – og mine egne unger – må jeg konstatere, at det er rigtigt nok. Unge mennesker vil gerne ud i naturen, men naturen er ét af mange spændende tilbud, og her er det sjældent, at naturoplevelsen går af med sejren. Mange stiller krav om at kunne fitnesstræne i skoven, cykle på mountainbikes, løbe ad oplyste ruter, ride, klatre i træer eller bruge vandoverfladen til meget andet end svømning.

Flere steder – særligt i Statens skove – prøver man at imødekomme disse ønsker. Og masser af steder skaber det store konflikter mellem de forskellige brugergrupper. Desuden kan mange naturområder slet ikke bære disse friluftsaktiviteter, hvis vi også vil beskytte naturen.

Det man elsker...
Hvis vi imidlertid gerne vil have de unge ud i naturen igen, så de ligesom deres bedsteforældre kan fascineres af spændende naturoplevelser, er der brug for en rummelighed og accept af, at nutidens unge stiller nogle andre krav. Det mener jeg må være muligt at imødekomme, uden at det må gå ud over naturens kvalitet. Det betyder ikke, at vi nødvendigvis skal åbne op for mountainbiking og oplyste løberuter overalt i vores natur, men der er brug for flere spændende og kreative tilbud i naturen, og gerne i nærheden af hvor vi bor. Både fordi det er sundt og sjovt, men også for naturens skyld. Vi skal ud i den for at lære den at kende. Det vi kender, holder vi af  – og kun det vi holder af, passer vi på.

Så når jeg på søndag atter prøver at få mine teenageunger med ud i naturen, så er det måske med løbetøj eller på cykler og med varm kakao forude som lokkemad. Men det er også ok.

3 kommentarer:

  1. Formidling er kodeordet. Formidling af hvad? Natur? Adspredelse? Det første er langt det sværeste. Det er som vi til daglig går med kikkerten vendt modsat. Set rigtigt synes skøjteløbere på vandets overfladespænding at se tilbage i okularet som havde de lige forladt deres rumfartøj. Bizarre men virkelige. Ikke som i en kunstig regnskov men og omend på retur stadig virkeligt tilstede i Rørbæk Sø denne sensommerdag.

    Formidling spurgte Natursyn for nylig? Hvad er det? Gak til søen og har du adgang se da Kryb og Kravl på Salto (TV2). Morten Top har hvad der skal til. Det er formidling. I destilleret form. Fortryllende. Og han ved det selv, gætter jeg på.

    Venligst
    Evald Mehlsen
    Odense

    SvarSlet
  2. For Danmarks Naturfredningsforening må gælde, at vi meget gerne vil have folk ud at opleve naturen og bruge den. Men at beskyttelse er vigtigere end benyttelse. Hvis DN ikke har det med, så har vi ingen grund til at opretholde DN som en selvstændig organisation, men kan lige så godt slå pjalterne sammen med Friluftsrådet. - Det ønsker jeg ikke.

    SvarSlet
  3. Du har ret, der er 363 andre dage hvor naturen ligger der og bare venter på at blive oplevet. Der er vist mange som opfatter naturen som noget der ligger i Mols Bjerge, Grand Canyon eller Kullen. Og til en vis grad har de vel ret: I Danmark er der ikke meget "naturlig" natur tilbage, om overhovedet noget. Det skulle dog ikke forhindre nogen i selv at gå ud at se det ved selvsyn. Prøv fx min vandre-weblog med turforslag og lokale kulturhistoriske beskrivelser, Vandringsløse Tidende http://vandrefuglen.blogspot.dk/

    SvarSlet